واتساپ اطلس پیدایش

سؤال ۱:

آقای دکتر رضاپناه از انجمن بیماری شناسی گیاهی ایران: چه ارتباطی بین تحقیق و توسعه ارگانیک در آلمان و اروپا با این تخصص وجود دارد و از این نظر چه توصیه‌ای برای انجمن ارگانیک دارند؟ و داروهای مجاز در این دو زمینه چگونه باهم هماهنگ می‌شوند و اگر تضادی باشد چه مرجعی تصمیم گیر است؟

  • شرکت مشاوره ماوته کتاب هومیوپاتی برای گیاهان رو تدارک دید ولی ما این کتاب رو برای باغبانانِ غیرحرفه‌ای و باغبانانِ شخصی به رشتۀ تحریر درآوردیم. بنابراین مسئلۀ انتقال این مفاهیم به حوزۀ تک‌کِشتی مقداری دشوار هست. سازمان‌های مختلفی در کشاورزیِ ارگانیک در آلمان و اروپا وجود دارند و این سازمان‌ها می‌تواند تحقیقاتِ موجود رو به‌پیش ببرند. ولی مشکل کمبود پول وجود دارد و همچنین نبودِ لابی و تبلیغات. متوجه شُدید؟ برخی کشاورزانِ ارگانیک وجود دارند که از هومیوپاتی برای محصولاتشان استفاده می‌کنند، اما تعدادشان زیاد نیست. درواقع تعدادشان به‌اندازه‌ای نیست که بتوانند در این سمت‌وسو توسعۀ بیشتری رو به وجود بیاورند. بنابراین لابی و تبلیغات هم به‌اندازۀ کافی نیست. از طرفی، مقررات و قوانین اتحادیۀ اروپا خیلی کُند عمل می‌کند. کشور دیگری وجود دارد به نام سوئیس که عضو اتحادیۀ اروپا نیست و هومیوپاتی رو برای محصولات تقویتیِ گیاهانِ ارگانیک، در لیست خودش دارد. این اتفاقِ خیلی خوبی است. درحالی‌که آلمان هنوز به این مرحله نرسیده. این تفاوتِ موجود هست و من فکر می‌کنم که ما نمی‌توانیم به این توسعه فشار بیاوریم. شرکت مشاوره ماوته هیچ لابی یا تبلیغاتی ندارد! این پاسخ به این سؤال هست. کشاورزیِ ارگانیک توأماً با روش‌های هومیوپاتیک، بسیار فوق‌العاده عمل می‌کند و پیش می‌رود. اما محدودیت‌های جزئی هم وجود دارد که درعین‌حال یادگیری و به خاطر سپردن آن‌ها ساده است. بنابراین توصیه‌ای که می‌توانم داشته باشم این‌که رِمِدی های هومیوپاتیک رو با محصولاتی که حاویِ روغن‌های گیاهی هستند یا بوی تُند و قوی دارند نظیر روغن سیر یا روغن خردل ترکیب نکنید و چیز دیگری که ما از آن مطلع هستیم این است که کشاورزیِ ارگانیک تنها روشی هست که گیاخاک رو تقویت می‌کند. تمامی روش‌های دیگر در تک‌کِشتی، مواد مفید و سودمند گیاخاک‌های رو به شکلی جبران‌ناپذیر کاهش می‌دهند.

 

سؤال شماره ۲ :

آقای دکتر باهری از انجمن ارگانیک ایران: در مبحث شرح‌حال مواردی هست که مسیر دارو را مشخص می‌کند از قبیل سرمایی یا گرمایی، تشنگی، بی‌حالی و بی‌قراری. در شرح‌حال از گیاهان این موارد چطور مشخص تشخیص داده می‌شود؟ مبحث Mind در هومیوپاتی در مورد گیاهان چگونه است؟ برای مثال چطور می‌شود فهمید گیاه افسرده شده و علت پژمردگی گیاه افسردگی است ؟

  • سؤال شمارۀ ۲ سؤالی است مربوط به شرح‌حال. ما یک رِمِدی رو با توجه به علت و سبب یک مشکل تعریف می‌کنیم مثل پیامدهای مربوط به آب‌وهوا که به گیاهان آسیب میزند، مثل تأمین آب و مثل صدمات مختلف. در کتاب ما یعنی هومیوپاتی برای گیاهان، جدولی از مُدالیتی ها وجود دارد که به یافتن رِمِدیِ متناسب کمک می‌کند. همچنین در این کتاب مثالی به‌منظور تمرین برای چگونگیِ یافتن این رِمِدی ها وجود دارد. ریشۀ یک گیاه نقش خیلی فوق‌العاده‌ای رو در شرح‌حال ما بازی نمی‌کند مگر اینکه ما با توجه به شناختی که نسبت به نوع و گونۀ گیاه داریم، از حساسیت آن مطلع باشیم، مثل گیاهانی همچون رُز یا میموسا (درخت گل ابریشم) یا دیگر گیاهان.

 

سؤال شماره ۳ :

خانم زینب کیخسروی از شهرداری تهران : آیا تاکنون از داروهای هومیوپاتی در سطح گسترده در کنترل آفات و بیماری درختان فضای سبز استفاده‌شده است؟ (مثلاً کنترل آفت برگ‌خوار نارون، کنترل بیماری سفیدک سطحی درختچه‌های شمشاد)

  • ما از رِمِدی های هومیوپاتیک در سطح گسترده و وسیع در فضاهای سبز شهری استفاده نکرده‌ایم. تنها یک شهر کوچک در آلمان هست که به‌منظور توانمندسازی کُلی و مبارزه با چندین آفت و بیماری در فضاهای سبز شهری از هومیوپاتی استفاده می‌کند. ولی ما هیچ تجربه‌ای مرتبط با شپشکِ برگ، علی‌الخصوص بر اساس مورد پرسیده شده در سؤال، شپشکِ برگ‌خوار نارون در اختیار نداریم. درمان بیماری‌های قارچیِ متعدد در شمشادها مشکل بوده و من فقط تعدادی شمشاد رو در برخی باغ‌های شخصی درمان کرده‌ام.

 

سؤال ۴:

خانم سمیه ملک پور: چطوری می‌شود خاک‌هایی که سال‌هاست تحت تأثیر کودهای شیمیایی و سموم مختلف بوده رو با داروهای هومیو‌پاتی پاک‌سازی کرد؟ اگر شدنی هست چه مدت‌زمانی معمولاً برای این امر نیاز داریم ؟

  • چند نوع رِمِدی برای این منظور وجود دارد و ما پیشنهاد می‌کنیم که از آن‌ها پشت سر هم استفاده بشود. در ابتدا ما خاک رو با کامفورا C30 دو بار در فاصلۀ زمانیِ 2 یا 3 هفته درمان می‌کنیم. سپس پیشنهاد می‌کنیم که 3 تا 5 بار از ناکس وُمیکا D6 استفاده بشود. من توصیه می‌کنم هر 5 روز یک‌بار. بعدازآن، یک‌بار استفاده از سولفور C200 رو پیشنهاد می‌کنیم و همچنین یک‌بار سُلیداگو C30. زمان صرف شده به این بستگی دارد که آن مسمومیت چقدر زیاد و جدی اتفاق افتاده و چقدر طولانی توسط محصولات شیمیایی تحت درمان بوده. ولی خاکی که کاملاً از بین رفته و طی سال‌های متمادی حاصلخیزی خودش رو ازدست‌داده، نمی‌تواند به‌وسیله هومیوپاتی دوباره زنده و احیا بشود.

 

سؤال ۵ :

خانم الهام غفاری: آیا استفاده از ورمی کمپوست از دیدگاه هومیوپاتی تائید شده است؟ آیا برای اکوسیستم مشکل‌زا است یا مفید؟ می‌توان محصول حاصل از فرایند ورمی کمپوست را با داروی هومیوپاتی تقویت کرد و برای باغ استفاده نمود یا بهتر است داروی هومیوپاتی مستقیماً به خاک اضافه شود؟

  • این ایده و همکاریِ بسیار خوبی هست مابین به‌کارگیری وِرمی کمپوست و هومیوپاتی. روی‌هم‌رفته این اتفاق به نفع اکوسیستم هست. شما می‌توانید هر دو کار رو انجام بدید. اضافه کردن هومیوپاتی در طول فرآیند یا بعداً به‌صورت مستقیم بر روی خاک. اما اگر عملیات استفاده از سیستمِ وِرمی کمپوست به‌خوبی اتفاق بیفتد، دلیلی ندارد که هومیوپاتی رو هم اضافه کنیم. اجازه بدید این نکته رو با ذکر یک جمله عرض کنم: هرگز سیستمی که دارد به‌خوبی کار می‌کند رو تغییر ندید!

 

سؤال ۶ :

خانم سونا فتاحی: سلام خانم ماوته من یک گیاه هویا دارم که مبتلابه شپشک آردی شده و به مدت 3 ساله با روش هومیوپاتی درمانش می‌کنم ابتدا با درمان سولفور آغاز کردم سپس ترکیب سولفور، پترولیوم و بعد آرسنیکم که بدتر از قبلش شد و دوستی پیشنهاد سُراینم را داد که 3 بار اعمال شد ولی بهبودی حاصل نشد، مادرم می‌خواهد آن را قطع کند ولی من موافق نیستم راهنمایی بفرمایید.

  • خُب این‌یک مشکلِ جدی محسوب می‌شود! اولین کاری که فکر می‌کنم من انجام بِدم تعویض گلدان هست. این کار می‌تواند بسیار مفید باشد چراکه در طول عملیاتِ تعویض گلدان، خاک رو هم کنترل می‌کنیم و همین‌طور خودِ گلدان رو هم از مواد باقی‌مانده روی آن پاک‌سازی می‌کنیم. پس تعویض گلدان با یک خاک خوب و جدید و همچنین قطع کردن بخش‌های آلودۀ گیاه توصیه می‌شود. سپس صبر می‌کنیم تا ببینیم آیا شپشک آردی برمی‌گردد یا نه. اگر برگردد، آن‌وقت گیاه رو در مخلوط آب و روغن‌زیتون غوطه‌ور‌می کنیم درحالی‌که دوز موردنیاز هم ۱ فنجان روغن‌زیتون هست در ۲ لیتر آب. باید تمام گیاه رو به همراه قسمت‌های بالاییِ آن به‌صورت وارونه در مخلوط غوطه‌ور کنیم و اجازه بدیم برای ۲ ثانیه در مخلوط باقی بماند و بعد آن را بیرون بیاوریم و صبر کنیم و ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد.

 

0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش تمامی دیدگاه ها
اسکرول به بالا